onsdag 24 oktober 2007

Frisco & Fire

Det tre veckor långa projektet Flo Mo goes to California avslutades under den gångna helgen med att vi flög upp till San Francisco för att hälsa på Patrik. Det är ju synd att skaffa sig amerikanska kompisar när man kan hänga med sina Örebro-homies liksom.

Besöket inleddes lite halvdant; Patrik, som nästan är lika driftig som jag själv, gör sedan en vecka praktik på marketing-firman Bleu eller vad det nu hette. Hursomhelst överraskade jag och Mo honom med att dyka upp på hans kontor. Det blev egentligen aldrig någon succé och Patrik mumlade något om vi "borde ha ringt först" för att sedan fösa ut oss för en fika på stan, istället för att presentera oss för hans kollegor.

Därefter blev det dock en riktig panghelg. I kort bestående av: konsert med ett maxat brittiskt popband, cykelutflykt över Golden Gate-bron, shopping, hang around i hippiekvarteren, promenader upp för ett otal kullar samt ett besök på Alcatraz.

San Fran är verkligen en fascinerande stad. Otroligt vacker men också en kontrasternas stad. Vårt hotell, till exempel, låg i ett riktigt slumkvarter bland knarkare, porrklubbar och allmän misär. Visserligen kostade det bara 160 kr per person och natt, men man kände sig inte direkt trygg när man knallade hem på kvällarna. Ett par kvarter därifrån däremot är Patrik sedan i söndags kväll inneboende hos en 45-årig fikus som har skitmycket konst på väggarna och den kanske snyggaste portuppgång jag nånsin sett. Rymligt bodde han också (notera att den ursvenska avundsjukan fortfarande sitter i).

När jag flög hem såg jag några av de bränder som just nu härjar utanför San Diego. Över hela staden ligger dimma av rök och det luktar lite majbrasa. 1500 hus har förstörts, president Bush har utlyst katastroftillstånd, alla skolor och många arbetsplatser (inte konsulatet) är stängda. 500 000 har beordrats att evakuera sina hem och många fasar att vindarna nu ska föra in bränderna mot själva staden. Personligen tror jag dock att man överdriver lite. Kanske är man lite nojiga efter orkanen Katrina och så vidare. Eller man kan ju hoppas på det i alla fall.








2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet inte om det är så överdrivet, min ena kompis blev evakuerad till min andra kompis som blev meddelad om eventuell senare evakuering efter att det börjat regna aska mest hela tiden. Fina bilder, ångrar att jag inte tog mig tid att dra upp till SF under min cali-vistelse.

Exet-Travels sa...

Vilka fina bilder Johansson!!

Verkar ju vara en ganska trevlig stad, har jag tyr så kanske man har vägarna förbi där någon gång :)

Tycker det är förvånansvärt lite skandaler & "fuffens i grannskapet", eller är det bara sådans som inträffar när du & jag kamperar tillsammans kanske?! Haha // Micke