måndag 19 november 2007

Med svenskkolonin på nya äventyr

San Francisco-Patrik umgås visst med en massa fransmän och Peking-Jojje delar lya med en korean. Själv hänger jag mest med smålänningar.

I den globaliserade värld vi idag lever i är det nästan omöjligt att uppleva den här känslan av att man verkligen är långt hemifrån. Inte nog med att jag i princip gör min praktik på svensk mark, läser Aftonbladet och pratar med min fru på Skype nästan varje dag – igår satt jag på en pub, mitt på blanka dan, och såg Svenska fotbollslandslaget skämma ut sig mot Spanien. Något som möjliggjorts efter att jag, via internet, hittat en mexikansk kanal som sände matchen och därefter mailat puben och frågat om dom kunde ratta in den mot att jag och mina svennekompisar skulle komma dit och beställa skitmånga hamburgetallrikar. Man är som sagt inte helt odriftig (sen kan ju inte jag ta ansvar för att Sverige spelade som en påse blöta muffins).

Förra helgen var jag också på utflykter på med svenskkolonin. Först var det bowling på schemat, och dagen därpå en resa till Six Flags i Los Angeles – ett nöjesfält som närmast kan beskrivas som ett Liseberg på ecstasy. Allt är ju så maxat här vet ni. Jag trodde att jag hade blivit för gammal för att bli rädd i en berg-och-dalbana, men måste erkänna att Tatsu, X, Scream och allt-vad-dom-hette fick mig att bli ganska medveten om min dödlighet. En kul anekdot är föresten att jag sprang på min svåger Freddan. Han reser jorden runt (eller nåt) med sina homies. Man är sannerligen aldrig långt hemifrån.

Nästan lika skraj som jag blev i bergbanorna skulle jag bli en stund senare då vi på hemvägen råkade köra fel i LA och hamnade i det värsta ghetto jag nånsin sett. Det bör tillägas att vi färdades i Dannes nyinköpta Mazda, lackad i den lite överklassiga (och bögiga) kulören "champagne" och att vi därmed nästan bad om att bli rånade. Vi irrade runt bland igenbommade och nedklottrade hus, crack-luder och män med stora kläder i några minuter innan Gud hjälpte oss att hitta till Interstate 5. En oerhörd lättnad.

Vidare var det i fredags 26-årskalas (kan ha varit 25 också) hos en svensk och förra helgen hade Mona fest, oklart vad vi firade. Helgen före det var Eva och Lotta från konsulatet i LA och hälsade på i San Diego. Kulturkrocken har uteblivit.


Bowling i Kearny Mesa.


"Bättre än LA" tyckte Eva och Lotta om San Diego.
Eller också var dom bara artiga. Danne var mest trött.


Så här roligt är det på Six Flags.


Man vet att det är en liten värld man lever i när man
springer på Johannas bror och kusin i LA.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Måste få göra det jag är bäst på, dvs skryta, och meddela att jag kammade hem 270 poäng på 2 serier senast jag bowlade.

Mamma Yohanna sa...

Eller så är det inte en liten värld man lever i, för annars skulle man inte säga att det var en liten värld. Om världen var liten, så skulle man känna alla och alltid stöta på de man kände... men, om världen är stor - så är den ju inte liten - och då stöter man inte ALLTID på människor man känner - men lite då och då... Så istället borde man säga "det är en stor värld vi lever i..." Got my point? ;)

Anonym sa...

åh FLow Mo, du har som vanligt inget att skryta om, jag fick nyligen 284 på 2 serier och var bäst av hela 20 pers.Alltid snäppet bättre än Flo mo ;) ps Nicki Pedersen = Judas? ds

Anonym sa...

Yohanna> Jag forstar din poang, aven om jag kan tycka den ar lite menlos. Isf ar det val varre att man gar runt och sager "ett ogonblick", for vad ar egentligen ett "blick"? Blink heter det ju, om det nu inte ar "en blick" man menar. Men da far man ju ocksa saga EN och inte ETT.

Easy> Ja det ar naturligtvis synd och skam att Nicki har lamnat oss. Ungefar som om Martin J skulle skriva pa for FAIK.

Patrik Edvardsson sa...

Med tanke på att jag inte har hängt med en enda fransman under min tid i San Francisco så vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till ditt påstående. Jag är förövrigt totalt värdelös på Bowling, fast det känns ok eftersom Bowling både som sport och företeelse är så otroligt nördigt. Sånt kan ju inte vi poppare hålla på med.

Anonym sa...

Måste försvara bowlingens status - se bara filmen Kingpin Patrik. Dessutom borde du börja hänga med han Jean Claude eller vad han hette på kontoret, tyckte han verkade trevlig.

Eazy - bra gjort, inte ofta man är bättre än Flo Mo på något. Fast jag hade iofs min guldjacka på mig när jag bowlade så du ligger nog i lä iaf.

Patrik Edvardsson sa...

Flo Mo: Jean Claud (som heter Meryl) verkar totalt ointresserad av att hänga med mig, och jag har sett King Ping, som varken är en bra film eller gör Bowling häftigt. Guldjacka är dock givetvis alltid häftigt.

Anonym sa...

trendiga shoppingturer har man ju varit med om, men idag: en pisstrendig stickad tröja, endast 1500 har gjorts. Endast 4 st finns i Närke.